Historie

SV Oosterwolde is opgericht in 2020 na een fusie van v.v. DIO Oosterwolde en s.v. De Griffioen. Op 17 februari 2020 hebben de ledenvergaderingen van beide verenigingen tot deze samenwerking besloten. Beide clubs uit Oosterwolde kennen een rijke voetbalhistorie welke we natuurlijk niet verloren laten gaan.

Clubhistorie V.V. DIO Oosterwolde

VV DIO Oosterwolde Voetbal van toen naar nu

DIO-Oosterwolde.pngIn de beginfase werd onder de vlag van VV DIO Oosterwolde (Door Inspanning Ontspanning) alleen vriendschappelijk wedstrijden gespeeld. In 1932 werd uiteindelijk besloten zich bij de toenmalige FVB aan te sluiten. Omdat er al een vereniging met de naam VV DIO Oosterwolde bestond, werd in eerste instantie gespeeld onder naam "OOSTENBURG" ,de naam van het huidige sportpark. In het seizoen 1937/38 promoveerde het eerste het eerste elftal naar de klassie FVB.

Na een fusie met Quick Boys, een andere voetbalvereniging in Oosterwolde, werd bij VV DIO Oosterwolde verder gespeeld onder de naam v.v. Oosterwolde. Het leden aantal van de afdeling voetbal was van 100 leden in 1949 gegroeid naar 135 in 1957. In 1980 promoveerde het eerste elftal onder leiding van Hans Zwart naar de 2e klas KNVB en werd gespeeld onder de huidige naam VV DIO Oosterwolde, als afdeling van de omni vereniging s.v. DIO Oosterwolde.

VV DIO Oosterwolde | Opgericht: 1-12-1925

OMNI vereniging DIO/Oosterwolde is de grootste vereniging in de gemeente Ooststellingwerf. De vereniging is opgericht op 30 november 1925. Er werd in eerste instantie alleen gestart met een afdeling Gymnastiek. Later kwamen er de afdelingen Korfbal en Voetbal bij. In 1970 kwam er na de bouw van een sporthal in Oosterwolde de afdeling Volleybal bij.

Ooit maakten ook Basketbal en Handbal deel uit van de vereniging, maar door gebrek aan belangstelling (dus leden) werden deze afdelingen opgeheven. Het ledental bedraagt momenteel 1.100 leden.

Clubhistorie s.v. De Griffioen

Griffioen.pngDe Griffioen is opgericht vanuit de toenmalige jonge mannenvereniging die graag in competitieverband wilde voetballen.

Men is eerst nog met het toenmalige DIO bestuur om de tafel geweest om als een zaterdagafdeling van deze omni vereniging te gaan fungeren. Het DIO bestuur zag daar echter geen heil in.

Derhalve werd door de mannenvereniging zelf een club opgericht, die haar nam en clubkleuren heeft ontleend aan het gemeentewapen van Ooststellingwerf. De hierop afgebeelde Griffioen werd als clubembleem gekozen. Het uit de fabelwereld stammende dier, met de kop en klauwen van een adelaar en het lichaam en de staart van een leeuw, staat symbool voor de strijdbaarheid van deze vereniging uit Oosterwolde. In de eerste 10 jaar van haar bestaan kwamen er naast het voetbal ook nog de afdelingen korfbal en gymnastiek bij, doordat de sportvereniging Ascenco samenging met de Griffioen. Begin 1970 werd de vereniging nog verder uitgebreid met een badminton afdeling.

Dat was allemaal maar tijdelijk. De afdeling korfbal en gymnastiek zijn er niet meer en de badminton afdeling is in 1985 zelfstandig verder gegaan onder de naam BCO.

Wel kwam er in 1982 een verdere uitbreiding door de oprichting van een tafeltennis afdeling, die echter maar een paar jaar heeft bestaan.

In de zeventiger jaren werd ook de afdeling zaalvoetbal opgericht.

Uit; 90 jaar Fries voetbal 1904-1994

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!